Nova llei d’ocupació

El BOE d’1 de març de 2023 publica la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d’ocupació. Nous col·lectius prioritaris per al foment d’ocupació, el SEPE es transforma en l’Agència Espanyola d’Ocupació, més control per part de la Inspecció de Treball per als acomiadaments col·lectius i inembargabilitat del Salari Mínim Interprofessional entre altres novetats.

Dins la Reforma 5 «Modernització de polítiques actives d’ocupació» del Component 23 «Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu», del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, la nova norma té per objecte promoure i desenvolupar la planificació, coordinació i execució de la política d’ocupació i garantir l’exercici dels serveis garantits i l’oferta d’una cartera de serveis adequada a les persones o entitats demandants dels serveis públics d’ocupació, a fi de millorar l’ocupabilitat i impulsar la cohesió social i territorial.

Cinc claus de la nova Llei d’ocupació
1. Nova conceptualització de les polítiques actives docupació i tot el seu entorn. Es garanteix a les persones usuàries dels serveis d’ocupació diagnòstic, elaboració de perfils i itineraris personalitzats, de tutorització i assessorament individualitzat i continuat, de formació a la feina, d’assessorament per a l’autoocupació i emprenedoria amb garanties, d’intermediació laboral eficient, de interacció digital per facilitar l’accessibilitat a la informació, la provisió dels serveis i la prestació electrònica de tràmits administratius o gestions, de mobilitat geogràfica, de millora de l’ocupabilitat, de cerca de la protecció econòmica per mantenir un nivell de vida digne durant la transició a locupació oa un expedient laboral personalitzat únic.2. Nous col·lectius prioritaris per al foment docupació.3. El SEPE es transforma en l’Agència Espanyola d’Ocupació.4. Control administratiu dels ERO per part de la Inspecció de Treball. Major control per part de la Inspecció de Treball per als acomiadaments col·lectius entre altres novetats.5. Inembargabilitat del Salari Mínim Interprofessional. El salari mínim interprofessional en la quantia tant mensual com anual és inembargable, sigui quin sigui el període de meritació. 

La Llei 3/2023, del 28 de febrer, d’ocupació, impulsa múltiples canvis associats als principis rectors, a l’execució de les mesures que es proposen i per fer efectives les noves eines per a la recerca de feina que s’implanten. En aquesta primera anàlisi abordem les principals claus i conceptes que, a partir de la seva entrada en vigor, hem de conèixer:

1. La Llei 3/2023 entra en vigor l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat, és a dir, el 02/03/2023.

2. Es fixen les bases per a la transformació del Servei Públic d’Ocupació Estatal a l’Agència Espanyola d’Ocupació (DA 1.ª). S’integraran necessàriament al Sistema: a) L’Agència Espanyola d’Ocupació. b) Els serveis públics docupació de les comunitats autònomes. c) Les agències privades de col·locació. d) Les entitats col·laboradores dels serveis públics docupació.

2. També se n’estableix una cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d’Ocupació (art. 61). Els serveis inclosos a la cartera comuna del Sistema Nacional d’Ocupació s’han d’agrupar en: a) Serveis d’orientació per a l’ocupació personalitzada, integral i inclusiva. b) Serveis dintermediació, col·locació i assessorament a empreses. c) Serveis de formació a la feina. d) Serveis d’assessorament per a l’autoocupació, l’emprenedoria viable i la dinamització del desenvolupament econòmic local.

3. Configuració de les polítiques actives docupació i el seu desenvolupament (arts. 31 i 32). Es defineixen com aquells serveis i programes d’orientació, intermediació, ocupació, formació en el treball i assessorament per a l’autoocupació i l’emprenedoria dirigides a impulsar la creació d’ocupació, millorar l’ocupabilitat de les persones demandants dels serveis d’ocupació i elevar-ne els serveis. possibilitats d’accés a una ocupació, per compte d’altri o per compte propi, digne i reduir les bretxes de gènere».

4. Sistema de formació a la feina (art. 33). Els principis, objectius i regulació de la formació a la feina seran objecte de regulació específica; no obstant això, se citen els fins de la formació a la feina.

5. Empleabilitat (arts. 34-39). Es conceptua el conjunt de competències i qualificacions transferibles que reforcen la capacitat de les persones per aprofitar les oportunitats d’educació i formació que se’ls presentin amb vista a trobar i conservar un treball decent, progressar professionalment i adaptar-se a l’evolució de la tecnologia i de condicions del mercat de treball.

6. Intermediació laboral i xarxa d’informació (arts. 40-46). El Sistema Públic Integrat d’Informació dels Serveis Públics d’Ocupació garantirà que es duguin a terme de manera adequada les funcions d’intermediació laboral, enteses com «el conjunt d’accions destinades a proporcionar a les persones treballadores una ocupació adequada a les seves característiques i facilitar a les entitats ocupadores les persones treballadores més apropiades als requeriments i les necessitats des d’un enfocament integral. Inclou activitats de prospecció i captació d’ofertes de feina, posada en contacte i col·locació, recol·locació i selecció de persones treballadores».

La intermediació al mercat de treball es realitzarà únicament a través de: a) Els serveis públics d’ocupació. b) Les agències de col·locació. c) Aquells altres serveis que es determinin per reglament o amb les persones treballadores a l’exterior.

Els qui sol·licitin o percebin prestacions o subsidis de desocupació o prestacions per cessament d’activitat hauran d’adquirir la condició de persones demandants de serveis d’ocupació (art. 47)

7. S’amplien els col·lectius d’atenció prioritària per a la política d’ocupació (art. 50 i seg.). Entre altres col·lectius de vulnerabilitat especial o altres que es puguin determinar en el marc del Sistema Nacional d’Ocupació, seran d’atenció prioritària en les polítiques actives d’ocupació:

Les persones joves especialment amb baixa qualificació.

  • Persones en atur de llarga durada.
  • Persones amb discapacitat.
  • Persones amb capacitat intel·lectual límit.
  • Persones LGTBI (en particular trans).
  • Persones més grans de quaranta-cinc anys.
  • Persones migrants.
  • Persones beneficiàries de protecció internacional i sol·licitants de protecció internacional en els termes establerts a la normativa específica aplicable.
  • Dones amb baixa qualificació.
  • Dones víctimes de violència de gènere així com persones descendents en primer grau de les dones víctimes de violència de gènere.
  • Persones en situació dexclusió social.
  • Persones gitanes o pertanyents a altres grups poblacionals ètnics o religiosos.
  • Persones treballadores provinents de sectors en reestructuració.
  • Persones afectades per drogodependències i altres addiccions.
  • Persones víctimes del terrorisme.
  • Persones la guàrdia i tutela de les quals sigui o hagi estat assumida per les administracions públiques.

8. Serveis garantits, compromisos i cartera de serveis (art. 55 i seg.). S’hi inclou un catàleg de compromisos a assumir per les persones demandants i les persones, empreses i altres entitats ocupadores usuàries dels serveis d’ocupació.

9. Accés i consolidació de l’ocupació de les dones (DA 6a bis). Per garantir la igualtat real i efectiva en l’accés i la consolidació de l’ocupació de les dones, amb caràcter excepcional i mentre la taxa d’atur femení no s’equipari a la taxa d’atur total, s’entendrà que no constitueix discriminació per motius de sexe en l’àmbit de l’ocupació i l’ocupació la configuració de condicions de treball i ocupació específiques, si estan justificades, objectivament i raonablement, per la concurrència d’una finalitat legítima i resulten adequades i necessàries per afavorir l’accés i la consolidació de l’ocupació de les dones, sense que, en cap cas, puguin comportar discriminació per discapacitat, salut, orientació sexual, nacionalitat, origen racial o ètnic, religió o creences, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social (DA 6a bis).

10. Contractes vinculats a programes d’activació per a l’ocupació (DA 9a) Les administracions públiques i, si escau, les entitats sense ànim de lucre poden fer contractes vinculats a programes de polítiques actives d’ocupació previstos en aquesta llei amb les persones participants en aquests programes. La durada daquests contractes no podrà excedir de dotze mesos.

Excepcionalment, i amb efectes fins al 31 de desembre de 2023, es poden fer aquests contractes amb el personal tècnic necessari per a l’execució dels programes esmentats a l’apartat anterior.

11. Avaluació de la política de treball (arts. 66-70). S’estableix que aquesta es durà a terme de forma continuada i planificada, dirigint-se al si del Sistema Nacional d’Ocupació i realitzant-se amb caràcter extern i independent. A l’esmentat títol es regularan també les seves prioritats, nivells d’organització, així com els aspectes metodològics

12. Modernització del Portal Únic d’Ocupació i millora de la coordinació i la cooperació amb plataformes d’ocupació i formació (DF 7a). L’Agència Espanyola d’Ocupació impulsarà les actuacions pertinents per modernitzar el Portal Únic d’Ocupació, així com la millora de la coordinació i la cooperació amb altres plataformes i instruments d’ocupació i formació existents, convertint-lo en un espai d’intercanvi d’informació i de col·laboració eficaç entre tots els actors del mercat de treball.

Normes modificades

Modificació de la Llei sobre Infraccions i Sancions a l’Ordre Social (DF 1a).

  1. Es fa referència a les discriminacions per a l’accés a l’ocupació per motius d’edat, sexe, discapacitat, salut, orientació sexual, identitat de gènere, expressió de gènere, característiques sexuals, nacionalitat, origen racial o ètnic, religió o creences, opinió política, afiliació sindical, així com per raó de llengua, dins lEstat espanyol, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  2. Se sanciona la no compareixença, quan ho requereixin, davant els serveis públics d’ocupació o les agències de col·locació i l’incompliment de les exigències de l’acord d’activitat.
  3. Es regulen les conseqüències de rebutjar una col·locació adequada (terme que també es defineix de nou) o negar-se a participar, llevat de causa justificada, en aquelles activitats per a la millora de l’ocupabilitat proposades a l’itinerari o pla personalitzat.
  4. Es regula la suspensió de l’activitat com a agència de col·locació com a sanció accessòria.
  5. En el cas de persones demandants de serveis d’ocupació es regula una possible suspensió dels drets reconeguts a la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d’ocupació.

Modificació de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (DF 2a)

  1. Nova regulació de la consideració de persones amb discapacitat.
  2. S’inclourà al Sistema Públic Integrat d’Informació dels Serveis d’Ocupació amb el consentiment previ de les persones treballadores esmentades una referència al seu tipus i grau de discapacitat.

Modificació de la Llei per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació a l’àmbit laboral (DF 3a)

  1. Es modifiquen aspectes relacionats amb el finançament del sistema de formació professional per a locupació en làmbit laboral.
  2. Es defineixen com a formes de finançament per a l’aplicació dels fons de formació professional per a l’ocupació:
  • Bonificacions a les cotitzacions empresarials a la Seguretat Social
  • Subvencions en règim de concurrència competitiva
  • Gestió directa a través de centres propis de les administracions públiques, en règim de contractació pública.
  • Concessió directa de subvencions s’aplicarà a les beques, ajuts de transport, manutenció i allotjament i ajuts que permetin conciliar l’assistència a la formació amb cura de fills menors de 12 anys o de familiars dependents, que es concedeixin a les persones aturades que hi participin en les accions formatives, a la compensació econòmica a empreses per la realització de pràctiques professionals no laborals ia la formació amb compromís de contractació, sempre que concorri l’excepcionalitat contemplada a l’article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions
  • Partida específica a la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat.
  • Pagaments anticipats de fins al 100 per cent de lajuda concedida.

Modificació de la Llei General de Seguretat Social (DF 4a)

  1. Sestableix la necessitat de subscripció de lacord dactivitat a què es refereix larticle 3 de la Llei analitzada per a la consideració en situació legal de desocupació i per a la represa de la prestació.
  2. Nova redacció als supòsits dextinció del dret a la percepció de la prestació per desocupació.
  3. Sestableix la necessitat de subscripció de lacord dactivitat a què es refereix larticle 3 de la Llei analitzada per a laccés al subsidi per desocupació.
  4. Definicions d’acord d’activitat i col·locació adequada.
  5. Per trobar-vos en situació legal de cessament d’activitat caldrà subscriure l’acord d’activitat a què fa referència l’article 3 de la Llei analitzada i acreditar activa disponibilitat per a la reincorporació al mercat de treball a través de les activitats formatives, d’orientació professional i de promoció de l’activitat emprenedora a què li pugui convocar el servei públic d’ocupació de la comunitat autònoma corresponent, o si s’escau l’Institut Social de la Marina.

Modificació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (DF 5.ª)

Es regula la formalització conjunta dacords marc per a la contractació de serveis que facilitin el desenvolupament de polítiques actives docupació.

Modificació del Reial Decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d’activació per a l’ocupació del Sistema Nacional d’Ocupació (DF 6a).

  • Nova redacció a l’article 88 del Reial Decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d’activació per a l’ocupació del Sistema Nacional d’Ocupació, queda redactat de la manera següent

Modificació de la reforma laboral 2021-2022 (DF 6a bis).

  • Nova redacció a la regulació de les comunicacions de l’empresa a l’entitat gestora per a la tramitació i el pagament de la prestació regulada a la DA 41a de la Llei General de la Seguretat Social.

Modificació del Estatut dels Treballadors (DF 6a ter).

  • El salari mínim interprofessional en la quantia tant mensual com anual és inembargable, sigui quin sigui el període de meritació.
  • Es modifica lart. 51.2 del ET per la qual s’estableix un control administratiu dels ERO per part de la Inspecció de Treball: «L’informe de la inspecció, a més de comprovar els extrems de la comunicació i el desenvolupament del període de consultes, es pronunciarà sobre la concurrència de les causes especificades per l’empresa a la comunicació inicial, i constatarà que la documentació presentada per aquesta s’ajusta a l’exigida en funció de la causa concreta al·legada per acomiadar».

Modificació de la Llei de la jurisdicció social (DF 6a quater).

  • Se suprimeix l’apartat d) de l’article 148 de la Llei 36/2011, del 30 d’octubre, reguladora de la jurisdicció social, on es regulava que el procés podia iniciar-se d’ofici com a conseqüència «De les comunicacions de l’autoritat laboral quan qualsevol acta d’infracció o de liquidació aixecada per la Inspecció de Treball i de Seguretat Social, relativa a les matèries de Seguretat Social excloses del coneixement de l’ordre social a la lletra f) de l’article 3, hagi estat impugnada pel subjecte responsable amb base en al·legacions i proves que, segons el parer de l’autoritat laboral, puguin desvirtuar la naturalesa laboral de la relació jurídica objecte de l’actuació inspectora».

Modificació de la creació d’un fons de compensació per a les víctimes de l’amiant (DF 6a quinquies).

  • Es modifiquen els articles 1, 2, 4, 5, 7 i 8 de la Llei 21/2022, de 19 d’octubre, de creació d’un fons de compensació per a les víctimes de l’amiant.

Normes derogades

El text refós de la Llei d’ocupació, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2015, del 23 d’octubre (excepte els articles 15 a 18 on es regula el Servei Públic d’Ocupació Estatal que es derogaran amb l’entrada en funcionament efectiu de l’Agència Espanyola d’Ocupació).

La disposició addicional vuitena de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a locupació en làmbit laboral.

L’article 19 del Reglament general sobre procediments per a la imposició de sancions per infraccions d’ordre social i per als expedients liquidataris de quotes de la Seguretat Social, aprovat pel Reial Decret 928/1998, de 14 de maig.